Nieuws

Sinterklaas en één of twee van zijn Pieten bij u thuis? Dat kan!
In de periode van eind november t/m 5 december.
Voor een bezoek in deze periode plaatst de Regelpiet u graag in het grote boek van Sinterklaas.

Andere data zijn mogelijk in overleg.

Aanvraag

 Door het boekingsaanvraagformulier in te vullen vraagt u ons om Sinterklaas op de door u ingevoerde dag en tijd bij u langs te laten komen. U ontvangt van ons daarna een bevestiging van dag en tijd en een bevestigingscode waarbij wij u verzoeken deze in al uw e-mail te melden in het onderwerp. Wij kunnen u dan het beste van dienst zijn.

 

Veel gestelde vragen
 

Gegevens
Welke gegevens heeft Sinterklaas nodig?

Sinterklaas heef niet veel gegevens nodig. Uiteraard adres en tijdstip en enkele gegevens van uw kind met eventueel een leuke annekdote. Daarom kunt u via een invulformulier deze annekdotes aanleveren. Hiervoor moet u het desbetreffende formulier downloaden via de site. Dit formulier is te vinden op de contactpagina. Dit formulier kunt u op uw eigen computer opslaan, invullen en als bijlage mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 
Doel
Waar gaan de opbrengsten naar toe?

Zoals altijd schenkt Sinterklaas alleen maar. De opbrengst wordt dus geschonken. In dit geval aan een instantie of organisatie waarbij het kind centraal staat in Enter of nabije omgeving.

 
Aanmeldprocedure
Hoe meld ik mij aan?

U kunt zich aanmelden via de boekingen-keuze op het menu van Sintinenter.nl. Hier worden uw contact en bezoekgegevens gevraagd en tevens kunt u daar uw voorkeurs bezoekdatums en tijden aangeven. Na het inschrijven ontvangt u een aanmeldingsmail met de door u ingevoerde gegevens daar op. Na enige tijd ontvangt u een bevestignigsmail, waarin de datum en de tijd vermeld worden. Ook staat daar het verschuldigde bedrag bij, die u bij het bezoek van de Sint contant kunt voldoen.

 
Hoe kan ik de annekdotes melden?

Sinterklaas stelt het erg op prijs gegevens over de te behandelen personen te ontvangen. Onze Pieten zijn niet altijd precies op de hoogte met de situatie bij u thuis. Daarom kunt u via een invulformulier deze annekdotes aanleveren. Hiervoor moet u het desbetreffende formulier downloaden via de site. Dit formulier is te vinden op de contactpagina. Dit formulier kunt u op uw eigen computer opslaan, invullen en als bijlage mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 
Wat moet ik doen als ik vorig jaar al annekdotes op de site heb ingevoerd?

Indien u vorig jaar de kinderen al heeft ingevoerd, dan kunt u dit jaar dit gewoon weer opnieuw via het formulier invullen.

 

Introductie

 

Sinterklaas in Enter is voortgekomen uit een ruim 40 jaar geleden , bij de toenmalige GV Twenthina, bestaande groep van Sint en Piet. Toen SV Raduga in 1995 werd opgericht bleef de Sint voortbestaan in Enter. In 2009 is dit initiatief door een enthousiaste groep vrijwilligers voortgezet, na beëindiging van de toenmalige organisatoren. Door de groei is begin 2017 het punt bereikt om de activiteiten onder te brengen in Stichting Sint in Enter. 

Statutair heeft de Stichting Sint in Enter zich ten doel gesteld ieder jaar 75% van de opbrengst te schenken aan een goed doel dat te maken heeft met “het kind” in de ruimste zin van het woord, in Enter of in het werkgebied van de Stichting.

In 2017 hebben alle basisscholen uit Enter een bijdrage ontvangen en in 2018 heeft het initiatief “Noaberschap 2018” een mooie aanvulling van het budget geschonken gekregen. 

 

Het bestuur van de stichting bestaat momenteel uit:

Koos de Bruin

Gerard Schrooten

Aad Kolthof.

 

Daarnaast zijn er binnen de stichting in de maanden november en december zo’n 30 vrijwilligers actief in o.a. de rol van Sint, Piet of ondersteunende werkzaamheden te denken aan: Schmink, Chauffeur, planning en organisatie.

.


Wij wensen u een plezierige Sinterklaasfeest toe.

De geschiedenis van  Sinterklaas

 

Hoewel weinigen zich dit nog zullen herinneren, was zelfs Sinterklaas ooit een kwieke jongeman. Hoe werd hij heilig en waar vond hij die mijter, staf, roe en knecht eigenlijk?

De Christenen

Sint Nicolaas werd in 270 geboren in het turkse stadje Patara.

Op 6 december in het jaar 342 overlijdt de bisschop van Myra op 62-jarige leeftijd. In 1087 verdwijnen zijn stoffelijke resten uit de stad. Geroofd door Italiaanse zeelieden. In de Italiaanse stad Bari stellen ze de beenderen ten toon. Plots duiken hier ook de verhalen op dat Sint-Nicolaas bij leven tal van hemelse wonderen zou hebben verricht. Een lokmiddel voor vele duizenden pelgrims. Het stadje vaart er wel bij. Bari behoorde destijds tot het Spaanse rijk en wellicht om die reden is de Sint in onze ogen altijd Spanjaard gebleven.

Later werd hij vanwege zijn goede daden heilig verklaard (hoewel hij nu van de heiligenkalender verdwenen is!). Ongeveer 200 jaar na zijn dood zijn er allerlei legendes over zijn persoon en goede daden ontstaan. Zo zou hij vele jongeren hebben geholpen. Bijvoorbeeld door geld te gooien in het huis van een gezin met nette doch arme dochters die daardoor een bruidsschat kregen en fatsoenlijk konden trouwen. Dit vinden we terug in het z.g. ingooien (van o.a. pepernoten en snoepgoed) gouden muntjes (!) van chocola). Ook de vrijers en vrijsters, gemaakt van speculaas en de suikeren harten, doen hieraan denken. In dit verband wordt het woord 'goed-heiligman' verklaard: het komt van 'goet-hylik man', wat goed-huwelijks man' betekent, d.w.z. de man die zorgt voor een goed huwelijk.

In de middeleeuwen ontwikkelt zijn sterfdag zich tot het kinderfeest zoals we het nu kennen. Het begon met het kiezen van een kinderbisschop en assistenten uit de arme kinderen van een stad. Deze kinderen kregen tot 'Onnozele Kinderen' (28 december) eten en cadeaus (onder meer schoenen). Langzaam maar zeker groeit het trakteren van kinderen uit tot een algemeen volksgebruik. Lange tijd was er grote weerstand tegen dit gebruik, met name vanwege de rooms-katholieke elementen.

In een aantal plaatsen, waaronder Tiel, Grave en Alkmaar werden openbare Sint-vieringen zelfs verboden tot groot protest van de bevolking. Pas in de 19e eeuw duikt de bisschop weer in het openbaar op. Uit deze tijd stammen ook de meeste van de Sinterklaasliedjes ('Zie ginds komt de stoomboot' staat bijvoorbeeld in 1851 in de versjesbundel 'St.-Nicolaas en zijn knecht' van J. Schenkman).

De Germanen

Deze christelijke achtergrond verklaart misschien grotendeels het gedrag van onze Goedheiligman, maar zijn uiterlijk en veel van zijn attributen heeft de Sint te danken aan de oude Germaanse god Wodan. Deze reed hoog door de lucht en ging aan het eind van het jaar rond om mensen te belonen of te straffen voor hun gedrag.

Hij had een lange felrode of asgrauwe baard en haren. Hij droeg een wijde wondermantel, een breedgerande hoed en hield een speer in zijn hand. Hij werd bijgestaan door zijn trouwe knecht Eckart en reed op de 8-potige schimmel Sleipnir.

Waar komt zwarte Piet vandaan?

De historici twijfelen tussen een aantal mogelijkheden. Allereerst is daar een Ethiopische wees, die als slaaf de vrijheid kreeg door (of: door toedoen van) Nicolaas. Uit dankbaarheid is hij bij de bisschop gebleven om hem als knecht te dienen. Hij kwam uit Ethiopië en was derhalve ruimschoots getint. Zijn naam was Piter.

Een andere theorie wijst op het verschijnsel dat het inde 17e en 18e eeuw bij de Europese elite in de mode was een Moorse page als personeel in dienst te hebben. Hiermee zou de geboorte van het fenomeen zwarte Piet zijn verklaard. 
                                                                  

 

Symboliek

Stoomboot: Daar voelt hij zich thuis. Sint Nicolaas redde in nood verkerende zeelieden en is naast beschermheer van scholieren, huwbare jeugd,  kooplieden en reizigers ook patroon van de zeelieden
Spanje: Uit Spanje kwamen vroeger veel luxe artikelen en lekkers vandaan (en nu dus nog in december).
Schimmel: Geleend van de Germaanse god Wodan
Mijter: waarschijnlijk een 'verbastering' van een Frygische muts (een oosterse, godsdienstige hoofdbedekking), onder meer gedragen door bisschoppen
Staf: symbool van de herdersstaf en kerkelijke macht
'Goedheiligman': Een verbastering van "goet-hylik man" (= "goed-huwelijks man"), een titel die Sint verdiende door te zorgen voor de bruidsschat van een paar arme meisjes.
Zwarte Piet: Vroeger de tegenpool van Sint en boeman voor kleine kinderen, tegenwoordig Sints onmisbare rechterhand , zwart geworden door al dat geklauter in schoorstenen (wie zou daar niet zwart van worden?).
Roe: Berkentakken met bamboe of een lint eromheen, symbool van vruchtbaarheid en daarnaast handig om de schoorsteen schoon te maken (wat gezien Piets uiterlijk misschien niet de beste methode is)
Schoorsteen: Verbinding tussen mensen en de 'bovenwereld' waar geesten en goden wonen (volgens de Germanen tenminste).
Speculaaspoppen: Ook wel 'Vrijers' genoemd, kreeg je er één, dan had je een aanbidder. Vroeger afbeeldingen van heiligen of van de Germaanse vruchtbaarheidsgodin Freia.
Pepernoten: Wederom een symbool van vruchtbaarheid, vroeger werden ze met muntstukken gemengd, tegenwoordig helaas met suikergoed.
Marsepein: Amandelbrood met Indisch rietsuiker, in de Middeleeuwen als geneesmiddel gebruikt. Het wilde zwijn was een Germaans symbool van de jacht en werd in oude tijden regelmatig geofferd. Nadat de kerk dierenoffers verbood, werd het zwijn vervangen door zijn achterneefje: het marsepeinen varken.
Suikergoed: Vroeger vooral in de vorm van een hart. Net als de Vrijer een teken van een aanbidder.
Chocolademunten: Eén van de bekendste legenden over Sinterklaas vertelt dat hij 's nachts stiekem beurzen met goudstukken naar binnen gooide. Dit om te voorkomen dat een vader zijn dochters de prostitutie instuurde om aan geld te komen voor een goede bruidsschat.
Strooien: liefst ongezien, ten teken van vrijgevigheid en bescheidenheid. Ook weer te herleiden naar de legende van de drie huwbare meisjes.
Chocoladeletters: Eetbare letters werden gebruikt op kloosterscholen in de Middeleeuwen om kinderen te leren schrijven. Zodra ze een letter goed konden schrijven, mochten ze als beloning de bijbehorende broodletter opeten. Een andere verklaring kan zijn dat in de 19e eeuw mensen de Sinterklaascadeaus bedekten met een laken. Hierbovenop legden ze de eerste letter (van brood) van het kind waarvoor de cadeaus waren bedoeld. Chocolade letters werden ergens in de 19e eeuw geintroduceerd. Tot die tijd werden de letters gemaakt van brood of banket. Germaanse kinderen kregen een runeteken cadeau bij hun geboorte, een initiaal voor geluk. Ook deze traditie wordt gezien als voorloper van de chocoladeletter.